ARTISTIEKE KAPING VAN PUBLICITEITSRUIMTES IN HET KADER VAN DE COP23

Donderdag 16 november werden een zeventigtal reclameborden gekaapt op artistieke wijze in Brussel, als gevolg op de burgerlijke oproep, #BelgiumActNow [1]. Deze actie werd door het collectief Brandwashing uitgevoerd, met als doel de noodtoestand van het klimaat te herhalen en vooral de afwezigheid van een nationaal plan betreffende het klimaat aan de kaak te stellen.

 

2017-11-16 #BelgiumActNow Tout Autre Chose

 

Tussen 16 en 19 november zullen een reeks acties plaatsvinden in het kader van de nationale mobilisatie voor klimaatrechtvaardigheid #BelgiumActNow. Dit zal gebeuren in meerdere steden in België.

 

Brandwashing wordt geïnspireerd door het project Brandalism [2], die soortgelijke acties voor de COP21 van 2015 in Parijs hadden ondernomen. Hun doel is om zich de openbare ruimte terug toe te eigenen en tegelijkertijd de link tussen reclame, consumentisme en macht van multinationals te onderstrepen. De affiches in Brussel zijn gemaakt door Belgische vrijwilligers en artiesten. Ze zijn satirisch, humoristisch en/of serieus bedoeld maar hebben als gemeenschappelijk doel de hypocrisie van de COP23 (die nota bene BMW als hoofdsponsor hebben) aan te geven en om aan te tonen dat we nog ver weg zijn om de overeenkomsten van Parijs na te volgen.

 

Camille, 24 jaar, nam deel aan de actie in Brussel:

“We moeten dringend in actie schieten voor het klimaat, we mogen niet wachten op de COP’s die zich ongestoord opvolgen! Mijn mening is dat burgerlijk ongehoorzaamheid begaan, en het maken van affiches, een manier is om de druk te leggen op onze politici zodat zij ambitieuze en concrete maatregelen treffen voor het klimaat.”

 

[1] De oproep #BelgiumActNow is opgestart en gesteund door vele organisaties, waaronder La ligue des Droits de l’homme, Greenpeace, Quinoa, Klimaat & sociale rechtvaardigheid, Rencontre des continents, FIAN, IEW, Associations 21, Fugea, Coalition climat, Cociter, 350 Belgium, Oxfam, Le Réseau des GASAP, FUCID, ADG, Gracq, Réseau ADES, Courant d’air, CADTM, Ferréole, MAP, écolo J, Empreintes asbl, SOS Faim, Financité, Comac, FEF, Les Bloemekets, Les colibris de l’environnement, Tout autre chose, Climaxi.be, PTB, PVDA, Entraide et fraternité, LEF-FGE, DBA, 113eweging, Fin du nucléaire, Groen, MOC, etc.

 

[2] Brandalism heeft in het verleden twee van de grootste ‘subvertising’ campagnes georganiseerd in verschillende steden in Groot-Britannië (in 2012 en 2014). Dit was met de deelname van onder andere gerenomeerde artiesten zoals Ron English, Robert Montgomery en Paul Insect. Zie : http://www.brandalism.org.uk/the-project [1]

Related Posts

18 nov
BRUZZ: Spandoek ‘Save the climate’ aan Jubelpark

België moet nu actie ondernemen tegen de gevolgen van klimaatverandering, dat is de boodschap van BelgiumActNow na de klimaattop in Bonn. Met een groot spandoek roepen de activisten op tot snel handelen in de strijd tegen klimaatverandering.   Naar aanleiding van het slot van de klimaattop COP23 in Bonn hebben klimaatactivisten zaterdag een groot spandoek

18 nov
HLN: Klimaatactivisten hangen spandoek op in Jubelpark : “Save the climate – Belgium Act Now”

Naar aanleiding van het slot van de klimaattop COP23 in Bonn hebben klimaatactivisten zaterdag een groot spandoek van 17 meter lang opgehangen onder de boog van het Jubelpark in Brussel. De boodschap van #BelgiumActNow luidt “Save the climate – Belgium Act Now”.   Andere activisten schilderden een rode lijn op de gevel van het kabinet

18 nov
MetroTime: COP23 – Groot spandoek “Save the climate – Belgium Act Now” aan Jubelpark opgehangen

Naar aanleiding van het slot van de klimaattop COP23 in Bonn hebben klimaatactivisten vandaag een groot spandoek van 17 meter lang opgehangen onder de boog van het Jubelpark in Brussel. De boodschap van #BelgiumActNow luidt “Save the climate – Belgium Act Now”. Andere activisten schilderden een rode lijn op de gevel van het kabinet van

Comments

Leave a comment